zaterdag 23 september 2017

Het eigen huis




Wanneer ik nu, ons toekomstig huis aan het ontwerpen ben, moet ik ongewild aan de vele leerlingen denken die ik ooit een zelfde vraag heb gesteld. Op zeventien- jarige leeftijd, gedurende 4 uur in de week en 6 weken lang, zaten zij tijdens de periode architectuur, gebogen over hun tekeningen of knutselden aan hun maquettes. Ik had weliswaar geen architectuur gestudeerd maar durfde dit wel aan omdat ik als jongen veel over de schouder van mijn vader had meegekeken. Hij was architect bij de Heidemij en werkte in het weekend wel eens thuis, op de kamer naast mij, aan een privé opdracht. Een verbouwing van een vriend of een vakantiewoning voor een kennis. Zijn grote meester was zonder enige twijfel Gerrit Rietveld. Iedere vakantie nam hij mijn broer en mij mee uit ‘schetsen’. Wanneer mijn moeder dan boodschappen deed met mijn zus, zochten wij gedrieën ergens in het dorpje een plekje wat we het schetsen waard vonden. We tekenden er boeken vol met voornamelijk gebouwen. Daar heb ik mijn passie voor gebouwen met hun karakteristieke stijlen ontwikkeld. Daar heb ik leren ‘kijken’, én leren tekenen. Dat kwam mij jaren later als kunstleraar goed van pas. Wanneer ik architectuurlessen gaf stond ik steevast anderhalf uur voor aanvang van de eerste les een bordtekening te maken van een beroemd gebouw uit de architectuurgeschiedenis. Meters schoolbord krijt zijn er aan opgegaan :) Het maakte het voor mij makkelijker om vervolgens de jongeren te vragen om hetzelfde te doen maar dan met hun eigen huis. Ik moet door de jaren heen minstens 600 bouwsels aan me voorbij hebben zien komen. Het huis als een zichtbaar verlangen van datgene waar je voor staat, op dat moment. Voor de een was dat een bescheiden hutje waarbij de plek in het landschap het belangrijkste was, voor de ander een uit de kluiten gewassen luxe landhuis met helikopter platform en zwembad. Voor een enkeling een veredelde rugzak om mee door de wereld te trekken, voor een ander een penthouse in hartje New York. Wanneer ik dan nu, zo zelf mijn eigen huis aan het tekenen ben vraag ik mij af, nee ben ik eigenlijk vreselijk benieuwd of er ergens in de wereld een van die 600 leerlingen al zijn of haar eigen droomhuis heeft gebouwd?


1 opmerking:

  1. Mooi dat en Rietveld en een organische schelpvorm in je verhaal voorkomen... heel veel succes en plezier, veel liefs uit Zutphen, Jacquelien

    BeantwoordenVerwijderen